Jednym z popularniejszych modeli prowadzenia biznesu w dzisiejszych czasach niewątpliwie jest outsourcing. Przekazanie poszczególnych szczebli firmom zewnętrznym stało się nie tyle trendem, co wręcz przewodnią strategią tworzenia struktur przedsiębiorstwa. Niezależnie od branży, wyzwania, przed którymi stają dzisiejsi menadżerowie wymagają kompetencji oraz czasu, więc naturalną skłonnością jest scedowanie obowiązków na pracowników albo usługi oferowane przez inne firmy. Ten drugi wariant jest często widoczny w nowoczesnych przedsiębiorstwach, warto więc przeanalizować rzeczywiste zalety i wady outsourcingu. Czy korzystanie z oferty firmy zewnętrznej to dobry pomysł?
Zalety outsourcingu
Coraz częstsze występowanie zjawiska, jakim jest outsourcing, nie bierze się znikąd. Właściciele przedsiębiorstw stają niekiedy przed kompleksowymi problemami, których rozwiązanie wymaga interwencji firmy zewnętrznej. W takich sytuacjach najlepiej uwidaczniają się zalety outsourcingu:
1. Obniżenie kosztów
Priorytetowym celem funkcjonowania przedsiębiorstwa jest generowanie zysków. Wszyscy właściciele firm zdają sobie pewnie sprawę, że najbardziej kosztownym sektorem są kadry. Żaden surowiec tego świata nie będzie cenniejszy od żywego, inteligentnego człowieka, który wykona to, czego od niego oczekuje przełożony. Żeby uniknąć kosztów powiązanych
z utrzymaniem personelu, często korzysta się z outsourcingu. Wszystkie koszty socjalne, związane z zagwarantowaniem ubezpieczenia, urlopu i godnych warunków pracy, ponosi tutaj firma zewnętrzna. Klient płaci tylko za bezcenne godziny pracy.
2. Ulepszenie funkcjonowania poszczególnych szczebli
Najprostszym przykładem sprawnego funkcjonowania outsourcingu jest wyzwanie, z którym musi zmierzyć się większość początkujących przedsiębiorców, czyli sprawnie sporządzona dokumentacja. Jeśli nie dysponujemy w biurze kompetentnym księgowym, a sami nie mamy czasu na rozliczenia, możemy szybko doprowadzić do wewnętrznego chaosu organizacyjnego. Skorzystanie z zewnętrznej księgowości jest jednym z wielu przykładów, jak outsourcing może polepszyć wydajność przedsiębiorstwa. Najlepiej najpierw wypatrzyć dział wymagający błyskawicznego upgrade’u, a potem skorzystać z usług profesjonalnego HRu, audytu albo nawet prywatnego asystenta.
3. Komfort i przejrzystość
Dobra firma zajmująca się outsourcowaniem ma na celu zwolnienie klienta z obarczających go obowiązków. Przyjmuje w związku z tym na siebie niekiedy całe sektory szeroko rozumianej infrastruktury, tak by przedsiębiorca mógł skupić się na core business, czyli najważniejszych aspektach firmy. Rozliczenie nawet długotrwałych projektów jest kwestią opłacenia faktury VAT, więc właściciel biznesu nie musi angażować skomplikowanej biurokracji, żeby pokryć usługi outsourcingowe.
Dlaczego warto zlecać działania na zewnątrz? Sprawdź!
Wady outsourcingu
Nie ma oczywiście modeli idealnych, niepozbawionych mniej lub bardziej uciążliwych mankamentów. Na szczęście, w przypadku outsourcingu, jeśli uda nam się skorzystać ze sprawdzonego partnera, który cieszy się renomą na rynku, przedsiębiorca nie powinien być narażony na przykre niespodzianki. Przed skorzystaniem z usług, należy więc zapoznać się z cechami, które stanowią gwarancję profesjonalizmu.
Należy mieć zawsze na względzie, że w przypadku korzystania z outsourcingu, przedsiębiorca traci częściowo kontrolę nad wybranym sektorem. To z jednej strony może budzić wątpliwości, a z drugiej jest praktycznie rozwiązaniem problemu. Przecież właśnie chodzi tutaj o to, aby nadmierna kontrola nad każdą drobnostką nie nadwyrężyła nadzoru nad najważniejszymi elementami firmy.
Źródło dobrej pracy
Poznając wady i zalety outsourcingu, przedsiębiorca sam oczywiście musi dokonać wyboru, czy taki model funkcjonowania przedsiębiorstwa odpowiada jego oczekiwaniom. Pewne jest natomiast, że jest to sprawdzona strategia, z której korzysta się na porządku dziennym na całym świecie. Jeśli ktoś stawia na komfort, zrzekając się absolutnego nadzoru nad mniej istotnymi sektorami przedsiębiorstwa, powinien jak najszybciej skorzystać z outsourcingu. Warto wziąć pod uwagę również fakt, że w dzisiejszych czasach możemy dysponować gotowością wirtualnych asystentów, którzy podejmą z nami profesjonalną współpracę ad hoc. Outsourcing więc nie tylko usprawnia ekonomię firmy, ale jest również dostępny zawsze i wszędzie, dzięki profesjonalnym kontrahentom.